Aiman, sakytų Vaižgantas, kaip toli jau anas laikas!.. Nelyginant kokia nugrimzdusi Atlantida, apipinta mitais, nebūtomis istorijomis, nerealiais aiškinimais.
Pastebiu, kad dabar žmonės, kurie anuomet stati vaikščiojo po stalu, įrodinėja mums "kas buvo Sąjūdis", "už ką jis kovojo". Tuščia aušinti burną apie tai ginčijantis. Kadangi nėra ginčo objekto. Užtenka pakelti ano meto spaudą, ten viskas parašyta.
Štai pirmojo spaustuvėje spausdinto laikraščio "Kauno aidas", kurį turėjau garbės redaguoti, vedamasis. Iki tol laikraštis buvo leidžiamas biuletenio formos, panašiai kaip "Sąjūdžio žinios", dauginamas primityviu būdu - multiplikavimo aparatais. O štai jau po Sąjūdžio suvažiavimo buvo gautas leidimas spausdinti jį spaustuvėje.
Kai kurie žmonės, manau, ten ir nuėjo. Deja, ne visi.
Čia teisinga būtų pridurti, kad šio straipsnio bendraautorius yra rašytojas ir poetas a.a. Robertas Keturakis (1935-2021), kuris buvo mano pavaduotojas "Kauno aide".
TEISĖ KALBĖTI TIESĄ
Drįstame teigti, kad esame pabudę seniai.
Tik neseniai išdrįsome pareikšti, kad budime, mąstome ir suprantame, ko siekiam. Ir dirbame.
Didžiausias mūsų uždavinys – kantriai ir talentingai auginti tėvynainio dvasią, gilinti mūsų bendrą kultūros klodą, – jame turėtų išaugti karta, kuri veržliai pasieks kokybiškai naują žmogaus ir tautos būvio suvokimą.
Šiandien, vedami skaudžios patirties ir didelių lūkesčių, iš naujo perskaitome Kudirką ir Basanavičių, Maceiną ir Šalkauskį. Atsiveria galimybė įsigilinti į tautinio atgimimo patriarchų ir dvasios Mokytojų idėjas, jų išsipildžiusius ir dar laukiančius savo meto numatymus, jų ir mūsų minčių tapatumą. Ne smalsumas mus veda, o galimybė pasinaudoti šviesuolių proregiais, istorine jų patirtimi šiandieniniuose mūsų žygiuose. Jie žinojo uždavinių sąlygas, numatė sprendimus. Mes žinome kai kuriuos atsakymus, imame nagrinėti istorijos vingius, žmogaus, atsakingo už savo tautos likimą, atsparumą, gyvenimo ir veiklos kryptingumą.
Esame liudininkai ir veikėjai dramos, kurioje žmogus buvo griaunamas iš vidaus.
Tai pats baisiausias griovimas.
Inteligentija buvo priversta lyg maldą išmokti totalitarinio režimo apologiją, slėpti savo dvilypumą, sąžinės krislelius, gauti atlyginimą už visuomeninės sąmonės susinimą ir spalvingas dekoracijas, už kurių šiandien surandame nužmogėjimą ir melą, pragmatizmą ir proletkulto doktrinos pasekmes, baimę ir socialinę apatiją, išniekintas tautos vertybes ir sumiesčionėjusį, partines paslaptis saugantį aptakų valdininką. Tačiau suradome ir tuos, kurie visą savo gyvenimą rėmėsi bendražmogiškumu, gynė moralines ir dorovines vertybes, neieškojo Lietuvos istorijos užribiuose ar vingrių istorikų falsifikacijose, sustabarėjusių ideologų lozunguose ar odėse partokratijai.
Tai atspariausiems šiandien teks pakelti didžiausią socialinę naštą, atlaikyti Sąjūdžio atvirų ir pasalūniškų priešų demagogiją, išpuolius ir įniršį, įveikti tautinę savimone praradusiųjų abejingumą, miesčionišką sotumą. Tyresnė sąžinė, gilus žmogiškumas, mūsų mąstymo politizavimas, ardytos ar užtamsintos kultūros vienijimas – tik dalis neatidėliotinų darbų.