Nepriklausomybės gynėjų sąjunga Panevėžio skyrius
NEPRIKLAUSOMYBĖS GYNĖJŲ SĄJUNGA PANEVĖŽIO SKYRIUS
  • Naujienos iš Lietuvos
  • Renginiai, laiškai
  • Laisvės gynėjai panevėžiečiai 1991 m.
  • Medalis "Nepriklausomybės gynėjui"
  • Apie mus
  • Jie žuvo už Lietuvos laisvę
  • Prisiminimai
  • Galerija
  • Apie mus rašo...
  • Video
  • Įstatai
  • Kontaktai
  • Naudingos nuorodos

Tomas Daugirdas. Už vieną muštą...

7/12/2013

0 Comments

 
Picture
Ko galime išmokti iš nelaimių, kančių ir negandų? Kalbant apie okupacijų penkiasdešimtmetį, neretai „gėris“, kurį esą galima iš ten pasisemti, vertinamas kaip gebėjimas išlikti, savitas užsigrūdinimas per kančią, patirtis, kad, nepaisant režimo, tauta ir žmonės sugebėjo išlikti. Šias patirtis galima aiškinti net kaip patirties „privalumą“ prieš tuos, kuriems prievartos, sudarkytos visuomeninės bei politinės tvarkos nebuvo tekę patirti. Visai netoli Lietuvos gyvena tautos, kurios viso to nepatyrė ir nesupranta, ką reiškia išlikti. Priartėjimas prie blogio net gali būti suvokiamas kaip žmogiškos išminties šaltinis. Esame „mušti“, o už vieną muštą, sako, devynis nemuštus duoda. Tačiau toks požiūris iškreipia supratimą apie patirtį, nes supainioja blogį ir gėrį, ir blogį pateikia kaip gerosios žmogaus gyvenimo patirties šaltinį.


Logika apie tokį „blogio gerumą“ remiasi filmas Ekskursantė, naujausia lietuviška istorija apie tremtį. Mergaitė Marija pabėga iš tremtinių vagono jau tolimoje Rusijoje ir stengiasi sugrįžti į Lietuvą. Kelionėje jai nutinka nemažai gerų ir blogų dalykų. Bloga mergaitei buvo Rusijoje, bet netikėčiausiomis aplinkybėmis ji vis sutikdavo „gerų žmonių“. Rusija juk ir asocijuojasi su vargu, nepritekliais ir „gerais žmonėmis“, tą tikrai galėtų patvirtinti ne vienas sovietmetį pergyvenęs lietuvis. Lietuva, į kurią mergaitė galiausiai grįžta padedama gerųjų rusų, atrodo turtingesnė ir žymiai sotesnė, bet joje ji nesutinka nė vieno gero žmogaus. Sutiktieji yra jauna šeima, įdavusi savo giminaitį dėl savo gobšumo, lietuviai kagėbistai, kurių vienas čia pat muša mergaitę, ir stribai, kurie ją tuoj tuoj sučiups, bet čia filmas ir nutrūksta. Kelionė iš vargstančios Rusijos su sutinkamais geraisiais į išsvajotąją Lietuvą, kurioje gerieji aptinkami praeityje ir sapnuose, bet ne dabartyje.Filmas Ekskursantė neteikia jokios vilties, priešingai nei viename interviu yra minėjęs jo režisierius. Nebent viltingai galėtų nuskambėti paskutinioji mergaitės frazė, maždaug: gali dar kartą išvežti, žinosiu, kaip grįžti, nes kelią jau žinau. Tai prošvaistė, kad net nežmoniškiausiomis sąlygomis žmogus gali išlikti. Pasakymas „kelią jau žinau“ veikiausiai turėtų atspindėti visos lietuvių tautos iš okupacijų išsineštą patirtį, kad vieną kartą atsilaikėme, atsilaikysime ir dar, nes jau žinome, kas esate. Tačiau tai nėra viltis, kad gali rastis ar rasis pasaulis, kuris žmogui tokių išbandymų neužkraus, ir kad lietuviai pajėgūs tokį pasaulį sukurti ar bent to siekti.

Prievartos ir kančių patirtis žmogui galbūt ir leidžia labiau suprasti negeroves, tačiau jo gyvenimas neabejotinai būtų daug šviesesnis, o ateities tikslai – daug pozityvesni, jei jam viso to nebūtų tekę patirti. Susidūrimas su tokiu blogiu yra nelaimė, nes jis luošina visuomenes ir žmones, skatina juos skirti žmogiškas bei kūrybines pastangas, idant išliktų. Jei nebūtų šio blogio, šie žmonės paprasčiausiai kurtų savo laimingą gyvenimą, siektų su gėriu, o ne su blogiu asocijuojamų tikslų. Jie gyventų visuomenėse, kuriose gali pasitikėti kitais, kur blogis laikomas blogu dalyku, su kuriuo verta kovoti, ir kurį galima nugalėti, ar bent tikėtis, kad jis nugalimas.

Nėra atsitiktinis dalykas, kad žiūrimiausi yra serialai, kuriuose rodomas gražus gyvenimas, viską nugalintis draugiškumas ir pagalba, skatinantys tikėti, jog kasdienis gerumas ir grožis yra pasiekiama tikrovė, ir nuoširdaus bendravimo ir palaikymo salas galima rasti net ištikus didžiausioms negandoms. Kai kuriuose serialuose intrigos bei apgavystės judina siužetą, tačiau žiūrovas tarsi jau yra gavęs nebylų pažadą, kad blogieji bus nubausti, jų intrigos – išaiškintos, o gėris – ­triumfuos. Detektyviniai serialai neretai praskleidžia tamsiąją gyvenimo pusę, vargą ir prievartą kaip nusikaltimų šaltinį ar vietą. Tačiau detektyvai ir yra populiarūs todėl, kad nusikaltimai yra išaiškinami, o blogis – sustabdomas. Tai teikia vilties, net jei visi puikiai supranta, kad nusikaltėlių rasis ir toliau, o blogis niekur nedingsta.

Potraukis gerai pasibaigiančioms istorijoms gali būti suprantamas kaip naivumas. Vis dėlto jis grindžiamas žmonių natūraliu tikėjimu ir viltimi, kad gėris gali nugalėti blogį, kad pasaulyje gali būti sukurta geresnė tvarka, palanki žmonėms tobulėti. Tokiuose siužetuose „muštas“ žmogus būtų toks, kuriam, kaip ir jo aplinkiniams, reikėtų daug pastangų sugrįžti prie įprasto santykio su kitais žmonėmis, visuomene ir aplinka.
Lietuvoje vis dėlto labiau paplitę siužetai, kuriuose vienintelė viltis yra išgyventi, išlikti gniuždančiomis sąlygomis, o žmogiškų santykių, atjautos ir jautrių problemų sprendimo būdų likę ypač mažai. Galima prisiminti ir vadinamųjų liaudies rašytojų kūrybą, su kuria vaikai buvo ir yra supažindinami dar mokykloje, ir kuriuose gausu nežmoniškų ir diskriminacinių santykių šeimoje. Čia išlieka stipriausieji, o paramos ir draugiškumo iš kitų žmonių tikėtis neverta. Ką ir kalbėti apie kitus labai ryškaus turinio kūrinius, kai žmogus pažeidžia įprastas kaimo konvencijas: tuomet geriausia išeitis – žmogiškų santykių šaltyje bei jų poveikį dar labiau sustiprinančioje varganoje buityje pasirodanti mirtis ar atsiribojimas nuo bendruomenės, – jei tai pavyksta.

Vadovaudamiesi supratimu, kad blogis gali būti ir gėris, mat suteikia žmogui „vertingos“ patirties, imsime painiotis vertindami sovietmetį bei dabartinius reiškinius. Sovietmetis esąs blogas, tačiau kiek „vertingos“ patirties jis suteikęs jį išgyvenusiems žmonėms! Tad galbūt jis ir nebuvęs toks blogas... O štai šiandien esama daug blogio, kad ir įvairiausių patyčių, pradedant mokykla, baigiant TV laidų stiliumi. Tačiau jei žmogus sugebės išgyventi, užsiauginti storą skūrą, tai jis jau eis per gyvenimą tiesiai, niekieno nesustabdomas. Kaip yra pasakęs vienas įžymus apžvalgininkas, natūralu esą šaipytis iš savęs, ir jis sukaupiąs visas galimas patyčias savo paties atžvilgiu ir jas nukreipiąs prieš save, kad kitiems nebeliktų ką daryti. Toks požiūris yra ne kas kita, kaip atspindys tikrovės, per negatyvumą ir blogį teikiančios žmogui „gyvenimiškos“ patirties.

Tačiau iš tiesų, kaip rodo tyrimai bei savižudybių patirtys, nežmoniški kitų poelgiai, nežmoniška aplinka ne tiek taurina, kiek žaloja žmones. Jie visą likusį gyvenimą gali nebepasitikėti kitais, nes žino, kad iš jų galima bet ko tikėtis. Jei iš tiesų manytume, kad gyvenime patirtas didelis vargas ir nežmoniškumas yra didelė vertybė, tai išlaikyti tokias sąlygas, kad jau vaikai patirtų vargą, įvairiausią nepriteklių, psichologinį bei fizinį diskomfortą. Tačiau iš tiesų gerą visuomenę suvokiame kaip tokią, kurioje tokių patirčių esama kuo mažiau, kuri sukuria kitas sąlygas jo kūrybiškumui ir žmogiškumui skleistis.

Turime policiją, kariuomenę, kitas priemones, kurios mus saugo nuo galimų negandų ir blogio savivalės, užtik­rina tam tikrą tvarką. Suvokiame ir tai, kad visuomenė, kurioje vieni gyvena turtingai, o kiti – nežmoniškomis sąlygomis, nėra teisinga, ir ją reikia gerinti, kad skurdas ir vargas yra blogis, kurį reikia mažinti. Nieku gyvu negalvojame, kad visuomenę reikėtų paversti visų prieš visus karo būkle, nesvajojame kaip apie geriausią apie tokią valstybę, kurioje žmonės būtų beteisiai ir engiami, nes, išgyvenę visokeriopus išbandymus, neva taptų tauresniais, dvasingesniais ir širdingesniais...
Įvairiose kultūrose neabejotinai nestinga vargo, skurdo ir prievartos patyrusių žmonių, nuolat romantizuojamas jų sielos turtingumas ar būdo gerumas. Tačiau lenininis režimas skurdą bei nepriteklių kaip pranašesnį už gerovę iškėlė iki visuotinės ideologijos bei pavertė valstybės ir visuomenės tvarkos pagrindu. Revoliucinė lenininė retorika ne romantinių romanų puslapiuose, o tikrovėje įtvirtino požiūrį, kad darbininkai, kurie daug dirba ir mažai ką turi, dvasiškai ir moraliai tarsi vertesni už turtuolius, kurie valdo ir neva nepatiria jokių nepriteklių. Nuo tokio požiūrio tėra vienas žingsnis iki to, kad nužmogėjimas būtų paskelbtas moraline norma. Todėl „gero žmogaus“ režimo ar prievartos sąlygomis poetizavimas yra daugiau nei dviprasmiškas, jei nepadaroma išvada apie pamatinį režimo blogį, nepaisant to, kokie taurūs žmonės jo sąlygomis randasi.

Žmonės Lietuvoje neabejotinai turi pakankamai prievartos ir vargo patirties, kuri atsispindi santykiuose, požiūryje į visuomenę, jos tikslus, į tai, koks turėtų būti žmonių gyvenimas. Noras sukurti žmogui palankesnę visuomenę vis dėlto nėra įveikęs išnaudojamojo ir engiamojo poetikos. Per daugiau nei dvidešimt metų nebuvo sukurta visuomenė bei žmonių santykiai, kuriuose pasitikėjimas būtų daug svarbesnis nei kito žmogaus (psichinės, moralinės ar fizinės) stiprybės išbandymas, jo „tikrosios“ žmogiškosios vertės atskleidimas. Toli gražu nedominuoja bendras požiūris, kad žmogų žeidžianti ar luošinanti aplinka yra blogis, o ne jį stiprinančios patirties suteikimo sąlyga. Pasakodami apie tremtį ar kitus skaudžius praeities ir dabarties išgyvenimus, painiodamiesi tarp gėrio ir blogio, vis dar vadovaujamės neva liaudies neva išmintimi, kad už vieną muštą dešimt nemuštų duoda.



„Naujasis Židinys-Aidai“ 2013 m. Nr. 7


0 Comments



Leave a Reply.

             Tautiška giesmė
       Žodžiai apie Tėvynę
    Yra dar vienas šventas žodis: LIETUVA. 
    Many jo niekas nenutildys.
    Jame – būties prasmė, gyvenimo šviesa,
    Ir naujo atgimimo viltys.

    1979 metų spalis 
    Romualdas Ozolas

    RSS Feed

    „LAISVĖS KOVŲ VIDEOTEKA“

    Archyvas

    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    August 2022
    July 2022
    June 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    November 2018
    October 2018
    August 2018
    July 2018
    June 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013

    Kategorijos

    All

    Puslapį administruoja      Leontina Telksnienė
    Mūsų draugai
    Picture
                      www.alkas.lt
                     www.tiesos.lt
    Picture
      VšĮ „Gintarinė svajonė“
    Lietuvos kariuomenės kūrėjų
    savanorių sąjunga
                   Bernardinai

    Picture
    Surask vietą
     pasaulyje,
    įrašęs adresą


    Free counters!
Powered by Create your own unique website with customizable templates.